Powrót do bloga

Najmodniejsze kurtki sezonu – bomber i pikowana

Już od kilku sezonów te dwa modele kurtek robią furorę w świecie mody – jedna w okresie przejściowym, a druga w trakcie srogiej zimy. Dostępne w wielu kolorach i fasonach, stały się obiektem pożądania niejednej kobiety. Skąd wzięła się ich popularność i jaka stoi za nimi historia?

Bomberka – kurtka wojskowa

Kurtka typu bomber w formie, w jakiej znamy ją dzisiaj, niewiele ma wspólnego ze swoim pierwowzorem. „Flight jacket”, czy też pilotka, jak często nazywa się bomberkę, powstała mniej więcej w okresie I Wojny Światowej w Wielkiej Brytanii, jako ciężkie, skórzane okrycie z wełnianym ociepleniem, wykorzystywane przez pilotów myśliwców. Samoloty te nie miały wówczas zabudowanych kokpitów, przez co latający nimi byli ciągle narażeni na zimne powietrze i wiatr. Pilotka okazała się doskonałym rozwiązaniem na zaistniałą sytuację i szybko rozprzestrzeniła się w środowisku militarnym.

W latach 60. nastąpił przełom – bombery zaczęły pojawiać się na ulicach, noszone przez cywili, głównie za sprawą członków subkultur punk i skinhead. Choć wciąż zachowywały militarne, ciemne barwy, zmienił się materiał, z jakiego były wykonywane – skórę zastąpił praktyczniejszy w codziennym użyciu nylon. Około 30 lat później fasonem kurtki po raz pierwszy zainteresował się świat mody – w sklepach pojawiły się różne wersje kolorystyczne pilotek, a klienci coraz częściej zaczęli po nie sięgać, również ze względów praktycznych – są bardzo lekkie oraz dobrze chronią przed wiatrem.

Kurtka pikowana – ciepło, cieplej, gorąco

Ten bardzo dobrze izolujący typ kurtki jest drugą najmodniejszą propozycją na ten sezon. Skąd wzięła się jego popularność? Cóż, zapewne poza bardzo różnorodnym wyglądem, od kolorowych modeli sportowych po te eleganckie, długości płaszcza – ważną rolę gra ich funkcjonalność. W końcu jak nie pokochać kurtki, która sprawdziła się na alpejskich szczytach?

Historia puchówki, która jako pierwsza kojarzy się z pikowaną, sięga 1922 roku, kiedy to George Finch próbował zdobyć Mount Everest. Sam zaprojektował swoje okrycie wierzchnie na tę wyprawę i był to właśnie płaszcz ogrzewany pierzem. Następnie, bazując na pomyśle alpinisty, kurtkę z warstwą izolującą w postaci puchu wprowadziła francuska firma Moncler jako ubranie dla swoich pracowników. Z uwagi na profil firmy (śpiwory, nieprzemakalna odzież wierzchnia, namioty), a co za tym idzie doświadczenie w produkcji podobnych produktów, model okazał się sukcesem, którym szybko zainteresowali się alpiniści, a później także inni sportowcy. Dopiero w latach 80. puchówki zaczęły pojawiać się na ulicach jako modny i bardzo praktyczny element garderoby.

A jakiego oblicza tego ubrania możemy spodziewać się w sezonie jesień/zima 2017/2018? Z pewnością oversize’u i neonowych, jasnych, energetyzujących kolorów. Jak zwykle zimą, w trendach będą też odcienie metaliczne, przede wszystkim srebro. W kontraście do tego, w modzie wciąż pozostaje klasyka: biel, beż, granat, czerń, oraz jej nieco mniej poważna siostra – zgaszone odcienie nude. Dla fanek barw jesieni także jest dobra wiadomość, bowiem żółć, bordo, fiolet i czerwień również są mile widziane!

Tagi: , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *